Briefing

Sinds 5 jaar in partnership met Credendo, peilt de Trendsredactie samen met Roularta Research naar de tendenzen in de export. Elk jaar wordt een actueel thema geprikt voor dit onderzoek; dit jaar ging het niet verrassend over de impact van Covid 19 en de Amerikaanse verkiezingen op de export.
 
Credendo wil zijn awareness bevorderen door zich te richten op zijn drievoudige missie als coach en adviseur, als kredietinstelling en natuurlijk als verzekeraar van mogelijke claims. Daarnaast wil Credendo wil ook meer bekendheid verwerven bij de middengrote en kleine bedrijven, gezien zij niet enkel exportpartner van grote bedrijven zijn.
 
Naast het verzorgen van de enquête, hebben we dit jaar aan Credendo voorgesteld om meer uitgebreid te communiceren rond de enquêteresultaten en de exportbarometer in Trends en Trends/Tendances van 19 november 2020:
- door een tête-bêche te voorzien op de derde en vierde cover van de editie met de barometer
- door een expert aan het woord te laten op een dubbele pagina na de barometer
- dit artikel gaat 360°: het wordt integraal gepubliceerd op Trends.be, en is ook beschikbaar onder de vorm van 4 videocapsules en 4 podcasts.
- de resultaten van de enquête zijn op eenvoudig verzoek verkrijgbaar als booklet van 8 pagina's
- de dubbele pagina van 19/11 vormt de aanzet tot een reeks "exporteren in tijden van crisis" met twee nieuwe inlassingen op 3 en 17 december (print + online).
 
Deze communicatie versterkt de above-the-line communicatie, opgezet door BBDO (radiospot, posters, podcast) en is de eerste uiting van een bredere samenwerking in 2021, het jaar waarin Credendo zijn 100ste verjaardag viert. 
 
Deze communicatie won dankzij het 360°- gegeven nog meer aan kracht en impact.
 
Roularta leverde een meerwaarde door kant-en-klare oplossingen en de implementatie ervan qua bereik, vorm en inhoud.